23 april

24 april 2019 - Beijing, China

Vandaag gaan we zelf op stap zonder gids. Eerst pakken we de metro naar het plein van de hemelse vrede. Het is ontzettend druk en er is overal bewaking. Zelfs in het hotel is er bewaking en wanneer je het hotel binnengaat, moet je door een poortje en wordt je gefouilleerd, ook je tas moet door de scanner. Dit dus meerder keren per dag, ook in de metro en ook bij het plein. Er blijkt een grote conferentie te zijn in Beijing, het second belt en Road forum for international coöperaties. Veel regeringsleiders van overal ter wereld zijn aanwezig. Ook kennelijk in ons hotel.

Alles wordt gevolgd in China, echt overal hangen camera’s. Wel bizar. En dan vele internetsites geblocked.

Maar goed, we letten daar maar niet te veel op.

Het plein van de hemelse vrede is inmens groot! Hieraan gelegen ligt de verboden stad, maar bij het bezoek hieraan hadden we het plein niet bezocht.

vandaar zijn we gelopen naar Wangfujing shopping area. Naast luxe shoppingmalls heb je hier ook een straatje met authentieke kraampjes. De vorige keer dat we in China waren had je hier ook kraampjes met souvenirs, nu eigenlijk,alleen maar eten. Zoals levende schorpioenen op stokjes, die dan gegrild kunnen worden om op te eten, brrrr jakkkk!

In een mega sportwinkel nog gympen gekocht voor de mannen en lekker gegeten. Daarna de metro naar Silk street market, maar het gebouw was fors gemoderniseerd waardoor we het amper herkenden. Dit is een groot gebouw met winkels waar je uitgebreid nepartikelen kan kopen. Ma hier in de nieuwe kleren gestoken en toen weer terug naar het hotel.

Wat gesport in de gym en gezwommen, nog kort in de sauna en toen klaar gemaakt en opgedoft voor het diner bij Liliane bij de Nederlandse ambassade. Wat een prachtig huis is dat! We hebben er heerlijk gegeten en een erg gezellige avond gehad. Daarna nog door de hippe buurt sanlitun gewandeld en toen weer terug naar het hotel gelopen.

1. Nelly:
    25 april 2019
    Toch niet genoeg kleren meege omen, Berber? Wat maken jullie bizarre dingen mee, zeg, tassen scannen bij t in-en uitgaan van de winkels en hotels. Hoe vindt Xem het allemaal?